چنگی افزود: شرکت مدرن سال 1369 با هدف تولید چراغ و اقلام روشنایی انواع خودروهای ساخت داخل شکل گرفت. از سال 1373 به بعد همواره به دنبال افزایش تولید و جذب نیروی انسانی بیشتر بودیم. سال 95 حدود 4.5 میلیون چراغ تولید شده و اگر قیمتها متوسط رو به پایین در نظر گرفته شود میتوان گفت در آن سال حدود 100 میلیون دلار صرفهجویی ارزی محقق شده است.
وی گفت: از آنجا که کالای تولیدی در این کارخانه جایگزین کالای وارداتی خارجی است در صورت توقف تولید داخل خودروسازها ناگزیر از واردات این قطعات از کشورهای خارجی هستند.
این تولیدکننده خاطرنشان کرد: دو کارخانه اصلی خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا سالیانه 1.5 میلیون خودرو تولید میشود که هر خودرو نیاز به 6 چراغ دارد در نتیجه نیاز سالیانه خودروسازها تولید 9 میلیون چراغ میباشد در این بین نزدیک به 4.5 میلیون چراغ برای پوشش خدمات پس از فروش دو شرکت ایران خودرو سایپا نیاز بوده و همچنین بازار لوازم یدکی و صادرات 4.5 میلیون چراغ نیاز دارد. به این ترتیب مجموع نیاز سالیانه کشور تولید 18 تا 20 میلیون چراغ میباشد. حالا با توجه به نیاز 20 میلیونی چراغ در داخل کشور و همچنین تولید 4.5 تا 5 میلیونی چراغ تنها در این مجموعه میتوان گفت 25 درصد سهم بازار در اختیار شرکت مدرن است.
چنگی اضافه کرد: از سوی دیگر به طور متوسط هر چراغ جلوی خودرو 206 در زمانی که از کشور فرانسه وارد میشد منجر به خروج 33 یورو ارز از کشور میشد این در حالیست که ارزش هر چراغ تولیدی حدود 16 یورو است و با توجه به تولید 5 میلیون چراغ در سال میتوان گفت ما در کارخانه مدرن مانع از خروج 100 میلیون دلار ارز از کشور شدهایم.
به گفته وی، اشتغال مستقیم در کارخانه حدود 1000 نفر و اشتغال غیرمستقیم نیز نزدیک به هزار نفر میباشد از طرفی با توجه به تولید داخل بودن این محصولات حدود 5 هزار نفر جنس ایرانی را در شبکه عرضه در سراسر کشور توزیع میکنند به این ترتیب میتوان گفت حدود 10 هزار نفر از فرآیند تولید چراغ در این کارخانه به روشهای مختلف منتفع میشوند.
چنگی با بیان اینکه یکی از نقاط قابل توجه در خصوص این کارخانه عدم وابستگی و اتکا به حمایتهای دولتی بوده است، افزود: به عنوان مثال در شرایط رکودی سالهای گذشته به طور متوسط 25 درصد به میزان تولید کارخانه افزوده شده است. حتی در شرایط التهابات ارزی سال 91 توانستیم با اتکا به منابع داخلی از چالش آن دوره عبور کنیم. همچنین علاوه بر عبور و گذار از چالش التهابات ارزی میزان تولیدات و کیفیت محصولات با داخلیسازی مواد اولیه، افزایش چشمگیر یافته است. هیچ چراغسازی در دنیا مواد اولیه تولید نمیکند اما در کارخانه ما حتی مواد اولیه نیز در خود کارخانه تولید میشود و این یکی از افتخارات مهم ما در مجموعه تولیدی مدرن است.
وی گفت: در 8 سال گذشته نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه علاوه بر جذب نیروی بیشتر افزایش تولید نیز در کارخانه محقق و این مهم با اتکا به نیروهای انسانی که در درون سیستم مشغول به فعالیت هستند به دست آمده است.
چگنی درباره مهمترین چالش صنعت چراغ در خودرو سازی گفت: یکی از چالش های صنعت چراغسازی در کشور تنوع تولیدات است چرا که هر سه سال یک بار خودروسازان فیس لیفت انجام میدهند مانند سمند که مدلهای بعدی آن ال ایکس، سورن و ... بودند که در همه این موارد شاسیها یکسان بوده اما ظاهر جلو و عقب خودرو تغییر کرده است این تغییرات در سطوح مختلف تکنولوژی منجر به رشد در فرآیندهای تولیدی در صنعت چراغسازی شده است. امروز مطلقا خطوط قدیمی تولید چراغ کاربرد ندارد اما در قطعا موتوری هیچ تغییر تکنولوژی ایجاد نشده است یکی از نقاط قوت این کارخانه قوت تیم طراحی و مهندسی بوده که منجر به بروز رسانی فرآیندها و خطوط تولیدی در حوزه چراغسازی شده است.
وی در پاسخ
به این سوال که داخلی سازی مواد اولیه در چه سحطی بوده و چگونه محقق شده
است؟ افزود: یکی از نقاط قوت این کارخانه داخلیسازی بخشی از مواد اولیه
بوده که تنها در کشورهای اروپایی تولید میشده است. به عنوان مثال از سال
91 به بعد و با اوج گرفتن تحریمها بخشی از مواد اولیه تولید چراغ که صرفا
از طریق کانتینرهای یخچالدار وارد کشور میشد غیرقابل دسترس شد.
به همین
دلیل به سمت داخلیسازی این مواد حرکت کرده و توانستیم ترموستها که مواد
اولیه رفلکتور اصلی چراغ هستند را در داخل تولید کنیم. . یکی از چالش های
مهم در عمده صنایع کشور، عدم دسترسی کافی به مواد پتروشیمی است. در سالهای
اخیر دسترسی مستقیم به مواد پتروشیمی تنها از طریق بورس کالا انجام میشود
این در حالیست که نیاز روزانه ما به انواع مواد پتروشیمی 20 تن است اما
برای دسترسی باید دلالان مراجعه کنیم و نمیتوانیم به صورت مستقیم از خود
پتروشیمیها کالای مورد نیاز را تهیه کرد چرا که فرآیند خرید از بورس کالا
پرچالش و عملا نشدنی است.
چنگی اضافه کرد: هیچ تولید کننده ای با مالیات دادن مخالف نیست اما رویههای مالیاتستانی در کشور مشکل دارد. از سوی دیگر تولیدکنندگانی که هیچ سرمایهگذاری انجام نداده و با هزینههایی مانند مالیات و بیمه نیز مواجه نیستند آزادانه اجناس بیکیفیت خود را در بازار عرضه کرده و با ارائه قیمتهای پایینتر منجر به تخریب بازار میشوند.
وی در پایان گفت: ما سعی کردیم با این کار به معنای واقعی
کلمه اقتصاد مقاومتی رو پیاده کنیم و امیدوارم دولت نیز با تمهیدات مناسب
باعث افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال برای جوانان عزیز کشورمان شود .
منبع: تسنیم
انتهای پیام/